Udgivelser > Udgivelser fra eVidenCenter > Temahæfter
Temahæfter
Runerod |
Udgivet: December 2013
Formålet med dette temahæfte er at inspirere til inddragelsen af digitale spil i undervisningen samt introducere til, hvorledes spil kan bidrage til undervisningsdifferentiering og motivering af særlige målgrupper.
Det digitale læringsspil Runerod er omdrejningspunktet i dette temahæfte og læseren kan finde en beskrivelse af spillet, baggrunden for udviklingen af det, samt ideer er til, hvordan det kan inddrages i undervisningen.
Hæftet indeholder desuden; generelle betragtninger om computerspilsbegrebet, herunder digitale læringsspil og digitale underholdningspil.
|
|
Nøgleord: e-læringsdidaktik, e-didaktik, didaktik, læringsformer, digitale læringsspil, leg og læring |
Hent temahæfte
|
Web 2.0 i undervisningen |
Udgivet: December 2011 |
eVidenCenter udgiver et nyt temahæfte om web 2.0, der formidler viden om og inspiration til at arbejde med web 2.0 teknologier i videregående uddannelser. Hæftet introducerer sociale medier og web 2.0, og der redegøres for teoretisk funderede læreprocesser med web 2.0, og hvorledes disse kan indtænkes i undervisningsforløb. Hæftet præsenterer endvidere en metode til design af læringsaktiviteter med web 2.0, og giver en række eksempler på konkrete forløb. Hæftet er skrevet Janne J. Liburd og Inger-Marie F. Christensen fra Syddansk Universitet. |
Nøgleord: e-læringsdidaktik, e-didaktik, didaktik, læringsformer, web 2.0 |
Hent temahæfte
|
E-læringsdidaktik |
Udgivet: Juni 2011 |
I dette temahæfte redegøres der for det teoretiske fundament bag Den e-Didaktiske Overvejelsesmodel og der gives eksempler på, hvilke e-læringsværktøjer der kan understøtte de forskellige læringsformer, der præsenteres i modellen. |
Nøgleord: e-læringsdidaktik, e-didaktik, didaktik, læringsformer, instruktivisme, konstruktivisme, socialkonstruktivisme, planlægning, evaluering |
Hent temahæfte
|
Læring, læringssstile og intelligenser i e-læringen |
Udgivet: Juni 2011 |
I dette temahæfte introduceres begrebet læringsstile og det vises, hvordan læringsstile kan relateres til læringssammenhænge i forbindelse med læringsstiltestningen af eleverne. |
Nøgleord: læringsstile, Honey og Mumford, Kolb, aktivist, pragmatiker, teoretiker, reflektor |
Hent temahæfte
|
It-værktøjer til udvikling af læse-skrive-kompetencer |
Udgivet: Februar 2010 |
Temahæftet giver viden og inspiration om it-støtte i undervisning af læse-skrive-svage. |
Nøgleord: It-værktøjer, læsning, skrivning, skrivesvage
|
Hent temahæfte
|
E-læring i praktikken |
Udgivet: 2009 |
Dette temahæfte er blevet til på baggrund af et projekt om benyttelse it, i forbindelsen mellem den teoretiske del af bacheloruddannelsen og praktikstedet. |
Nøgleord: It, praktik, teknologiske forudsætninger
|
Hent temahæfte
|
e-Portfolio i praksis – hvad, hvordan og hvorfor? |
Udgivet: 2009 |
Den elektroniske eller digitale portfolio vinder indpas i USA, Canada og store dele af Europa bl.a. pga. dens mulighed for inddragelse af refleksionen i den individuelle læreproces, ligesom den også kan tjene til personlig database i den livslange læring. |
Nøgleord: Metodisk proces, kvalitetssikring af uddannelse, refleksion, evalueringsredskab |
Hent temahæfte
|
Erfaringsopsamling ved implementering og afholdelse af digital eksamen |
Udgivet: 2009 |
VIA University College videregiver i dette temahæfte deres erfaringer med implementering og afholdelse af digital eksamen. |
Nøgleord: Eksamenslokale, eksamensopgaver, konferencesystem, digitalisering |
Hent temahæfte
|
Portfolion - berettigelse og læringspotentiale |
Udgivet: 2008 |
Temahæftet beskriver nogle erfaringer med og teori, omkring den elektroniske portfolio og dens potentiale set i et lærings- og evalueringsperspektiv. En e-portfolio er en elektronisk hjælp til at registrere personlig læring og præstationer og kan bl.a. understøtte refleksion og evaluering i læreprocesser. |
Nøgleord: social software, portfoliometodik, refleksion, vidensunderstøttende redskab, evalueringsredskab |
Hent temahæfte
|
Intet spørgeskema uden spørgeramme |
Udgivet: 2008 |
@ventures har udviklet en metode til udarbejdelse af spørgeskemaundersøgelser, som imødegår så mange som muligt af de faldgruber, der er i processen. Målet med metoden er at højne standarden af undersøgelserne. |
Nøgleord: Målepunkter, fokuspunkter, kriterier, spørgsmålstyper, kvalitetssikring, spørgeramme |
Hent temahæfte
|
Tilpasningsmodellen |
Udgivet: 2007 |
Et temahæfte, der præsenterer en model til planlægning og evaluering af e-læringsforløb. |
Nøgleord: Formål, målgruppe, arrangør, rammer, formidling
|
Hent temahæfte
|
Virtuel vejledning – hvad er det? |
Udgivet: 2007 |
Dette temahæfte har fokus på at indkredse, afgrænse, beskrive og definere begrebet Virtuel Vejledning og hvor og, hvordan det skiller sig ud fra den kendte ansigt til ansigt vejledning. Hæftet henvender sig til undervisere og uddannelsesinstitutioner, som ønsker at forholde sig til vejledningspædagogik og de nye teknologiers muligheder for at understøtte vejledning. |
Nøgleord: organisation, kommunikation, ressourcer, chat, portfolio, sms, vejledningsmiljøer, konference, e-mail |
Hent temahæfte
|
Stavekontrollen i Word |
Udgivet: 2006 |
Et lille sjovt temahæfte, der med mange eksempler viser, hvor galt man kan komme af sted, hvis man stoler på stavekontrollen i f.eks. Word. |
Nøgleord: Stavekontrol, grammatik
|
Hent temahæfte
|
Elektroniske test i undervisningen |
Udgivet: 2006 |
Et temahæfte, der henvender sig til personer, der skal udvikle og anvende test i undervisningen. |
Nøgleord: Basisviden, testudvikling, adaptive test, klare mål
|
Hent temahæfte
|
Læring, læringsstile og intelligenser |
Udgivet: 2004 |
Formålet med dette temahæfte er, at læserne får en introduktion til begreberne læringsstile og intelligenser, samt at disse begreber kan relateres til e-læringssammenhænge. |
Nøgleord: Kolb, læringscyklus, Honey & Mumford, intelligens, Gardner
|
Hent temahæfte
|
Medievirkemidler |
Udgivet: 2004 |
Dette temahæfte giver en introduktion til, hvordan tekst, grafik, fotos, animationer, lyd og video kan benyttes som medievirkemidler. |
Nøgleord: Tekst, grafik, foto, animationer, lyd, video
|
Hent temahæfte
|
Processkrivning |
Udgivet: 2003 |
Dette temahæfte beskriver, hvordan processkrivning kan blive et aktivt redskab til støtte for deltagernes læring og kan bruges i konferencesystemer. |
Nøgleord: Erfaringsbaseret læring, brainstorm, omskrivning, mindmap, udkast, respons, vejledning |
Hent temahæfte
|
Sådan udvælges e-læringsforløb |
Udgivet: 2003 |
Formålet med dette temahæfte er at vise, hvordan elementer fra tilstedeværelsesundervisningen kan gøres til et e-forløb. |
Nøgleord: Læringsaktiviteter, opdeling i læringsvalg, delforløb, klare mål
|
Hent temahæfte
|
Tracking |
Udgivet: 2002 |
Dette tema omhandler de overvejelser, man bør foretage, når man vil tage stilling til, om deltagerens adfærd og resultater skal registreres i forbindelse med e-læring. |
Nøgleord: Brugsmønster, testresultater, tidsforbrug
|
Hent temahæfte
|
eVidencenter - c/o Aarhus Business College, Sønderhøj 9, 8260 Viby J, tlf 8936 3333, CVR: 48 57 06 58, EAN: 5798000554238,
info@ventures.dk